Vermoeidheid bij pubers

De middelbare school gaat niet altijd over rozen. Want puber zijn vergt nogal wat van lichaam en geest. Je groeit maar door. Er gebeurt van alles met je lijf. En ondertussen moet je huiswerk maken, leer je nieuwe vrienden kennen, doe je aan sport, heb je misschien ook nog een bijbaantje. Allemaal dingen die heel leuk kunnen zijn en misschien ook spannend of moeilijk. En soms vermoeiend.

Slapen
In de puberteit verandert het slaapritme. Kinderen hebben nog steeds rond de 9 uur slaap nodig, maar vallen vaak later of moeilijker in slaap.  Hoe lastig het ook is, laat je mobiel beneden. Als je ook in bed nog appt en filmpjes kijkt dan komt je hoofd niet in de slaapstand. Ook het licht van de mobiel maakt het inslapen lastig. En slaap je in het weekend uit, probeer dan toch niet tot in de middag op bed te blijven, anders kom je nog slechter in een goed slaapritme.

Red Bull geeft geen vleugels
Als je overdag moe bent dan kan een energydrankje of cola je soms een tijdelijke oppepper geven. Maar door de grote hoeveelheid suiker krijg je daarna de terugslag. Light frisdranken zijn niet onomstreden; sommige onderzoeken geven aan dat ze je darmflora verstoren. Die regelt o.a. je weerstand en hormoonhuishouding en kun je maar beter goed op peil houden. Geregeld naar buiten en goed eten geven op de lange duur het beste resultaat, hoewel je dat als puber waarschijnlijk niet altijd goed uitkomt.

Blijf je maar moe dan kan er soms meer aan de hand zijn. Ga dan eens langs de huisarts. Veel kinderen lopen b.v. een keer de ziekte van Pfeiffer op en soms kan dat veel klachten geven, als vermoeidheid en hoofdpijn. Daar kan homeopathie goed bij helpen.