Vitamines slikken; maar ik eet toch goed?

De winter is voor veel grote mensen en kinderen kwakkeltijd. Ze gaan van de ene verkoudheid naar de andere. Nooit echt ziek en nooit echt beter. Vitamine C en D3 zorgen voor een betere weerstand. En zijn makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar.

Maar ik eet toch groente en fruit?

Vitamine C, de weerstandsvitamine, zit vooral in groente en fruit. Slechts 14% van de volwassenen en 2% van de kinderen krijgt voldoende groente binnen. Fruit gaat vooral bij kinderen wat beter, maar aan twee stuks per dag komt lang niet iedereen. Door vitamine C in de winter bij te slikken helpt u uw weerstand een handje. Ons lichaam kan het niet zelf aanmaken en heeft echt hulp nodig. Neem als volwassene dagelijks minimaal 1000 mcg. Sommige mensen krijgen bij een hoog gedoseerde vitamine C maagklachten. Neem dan niet de vitamine C op basis van ascorbinezuur maar b.v. Ester C.
Wist u dat vitamine C ook helpt bij luchtwegaandoeningen als astma en bij een opkomende blaasontsteking? En er zijn nog veel meer indicaties waarbij vitamine C een heilzame rol speelt.

Ik neem toch een multivitamine?

Multivitamines zijn er in allerlei prijsklassen (en verschillende kwaliteiten). Als u de multivitamine uitsluitend slikt voor uw weerstand dan loont het de moeite om eens te kijken hoeveel vitamine C en D3 deze bevat. Soms is dat aan de lage kant en dan bereikt u uw doel nog niet; dan is het beter om een vitamine C en D3 apart te slikken.

Vitamine D is toch voor kleine kinderen en senioren?

Vitamine D3 speelt een rol bij de aanmaak van botten en tanden en bij het voorkomen van botontkalking als je ouder wordt. Maar ook de weerstand is erbij gebaat. De belangrijkste bron is de zon. 2/3 van vitamine D maakt het lichaam aan door zonlicht. In de winter is die zon er veel minder en hij is minder krachtig. En dan zijn we vaak bedekt, alleen handen en gezicht komen dan in de zon (als je tussen de middag al buiten komt). Daarom is voor jong en oud extra vitamine D3 geen overbodige luxe.

Slik ik niet teveel vitamines?

Van zowel vitamine C als D slik je niet snel teveel; overdosering komt zelden voor. Wilt u meer weten over een goede dosering of heeft u andere vragen? Mail of bel gerust.

En heeft u ondanks de vitamine C en D toch nog klachten, dan kunt u altijd nog naar de homeopaat.



, Klassiek homeopaat.



Meer homeopathie blog

Klassieke Homeopathie Lunteren

Lage Veldweg 18
6741 JL LUNTEREN
06 – 30 65 16 23
Routebeschrijving »

Klassieke Homeopathie Wageningen

Therapeuticum ’t Waag
Generaal Foulkesweg 4
6703 BR WAGENINGEN
06 – 30 65 16 23
Routebeschrijving »

Beroepsvereniging

Mijn praktijk is aangesloten bij de NVKH (Nederlandse Vereniging van Klassiek Homeopaten) onder lidnr. 02 -1746 en BKHD (Beroepsvereniging Klassiek Homeopaten voor Dieren) onder lidnr. 50117.

Licentiecode RBCZ (Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg): 170340R.

Behandelvoorwaarden en privacy